Vluchtelingen

Tot eind 2019 was onze Diaconie nauw betrokken bij de opvang van een groep van ongeveer 40 vluchtelingen zonder papieren van voornamelijk ten onrechte afgewezen Eritreeërs, waarvan ongeveer éénderde vrouwen. De groep had opvang in een leeg kantoorgebouw in Duivendrecht met toestemming van de eigenaar, maar het gebouw is niet langer beschikbaar en de groep heeft zich moeten verdelen. Een klein deel heeft opvang van gemeente of hulporganisaties, een groot deel slaapt in gedoogde kraakpanden en bij vrienden.
Veel van hen hebben zware trauma's opgelopen en lijden aan ptss. Hoewel ze deel willen nemen aan het 'Programma voor Ongedocumenteerden' van de gemeente Amsterdam en ze zijn ingeschreven, heeft het grootste deel geen vast onderdak of financiële steun van de gemeente.
Wij steunen nog steeds waar nodig en mogelijk financieel, bijvoorbeeld reiskosten naar advocaat of steun bij de kosten voor DNA-test e.a. En een aantal gemeenteleden is 'buddie' en steunt moreel en begeleidt naar medische instanties of psychologische hulp.

Schrijven voor Amnesty

Al meer dan twintig jaar worden in de Keizersgrachtkerk Amnesty-brieven uitgedeeld. Elke maand worden, op twee zondagen 80 pakketjes van drie brieven uitgedeeld.
Brieven schrijven is een van de oudste actievormen van Amnesty. Grote aantallen brieven in de brievenbus van een bewindspersoon maken duidelijk dat de wereld op de hoogte is van de situatie. Al vele gevangenen zijn onder druk van een brievenactie vrij gekomen.
Omdat het in veel landen nog droevig gesteld is met de rechten van vrouwen en kinderen, streven we er in de Keizersgrachtkerk naar om elke maand minimaal voor één vrouw te schrijven en zo mogelijk voor een kind.

Zie uiteraard ook www.amnesty.nl

Solidariteitsfonds

Het Solidariteitsfonds heeft als doel: het steunen van buitenlandse organisaties die mensen in achterstandsposities structureel toekomstperspectief bieden. Het fonds verleent dergelijke organisaties subsidie. Daarbij gaat het vrijwel altijd om een concreet project. Iedereen kan een aanvraag voor subsidie indienen. Vaak dient iemand een aanvraag in, omdat hij of zij zelf in het buitenland aan de realisatie van een project meewerkt.
In het gemeenteblad Kerk in de Stad wordt regelmatig verslag gedaan van de actviteiten van het fonds.

Het Solidariteitsfonds heeft een aantal eigen pagina's op deze site: www.keizersgrachtkerk.nl/solidariteitsfonds