Actueel

Dispuut Forum en Keizersgrachtkerkgemeente herdenken!

Bloemen bij gedenksteenSinds 1946 komen elk jaar op 4 mei rond 8 uur een groep jonge mannen van studenten dispuut FORVM bijeen bij een plaquette aan het gebouw Kerkstraat 111. Als elk jaar herdenkt het dispuut daar trouw haar reünist ds. Ferwerda.

Al heel wat jaren sluiten gemeenteleden aan om op deze plek, waar ds. Ferwerda en koster Van der Baan in de oorlog zijn gefusilleerd. En na de herdenking verzorgde de koster, eerst Omar Aguilera en de laatste jaren Henk Jan Bustraan, een kopje koffie met een koekje. Om na te praten en te denken over een toekomst in Vrijheid.

De herdenking komt voort uit de gebeurtenissen rond Dolle Dinsdag in september 1944. In de Keizersgrachtkerk had een vergadering van het illegale dagblad Trouw plaatsgevonden. Toen de vijand een inval deed kon echter alleen koster Van der Baan, zelf verspreider van het blad, worden gearresteerd. Met willekeur werd ook ds Ferwerda, hooggeplaatste binnen de Gereformeerde kerk, opgepakt. Samen werden ze in de nacht van 12 op 13 september 1944 doodgeschoten voor het kerkenraadsgebouw aan de Kerkstraat.

Dit jaar kon de herdenking niet op de gebruikelijke wijze plaatsvinden. De Corona-maatregelen maken het niet mogelijk om met een groep van zo’n dertig personen op het kleine pleintje bij Kerkstraat 111 te verzamelen. Om toch samen bij de gebeurtenissen stil te staan heeft een afvaardiging van het dispuut, Sander en Jeroen, samen met Dirk en Joost aan het einde van de middag van 4 mei bloemen neergezet bij de gedenksteen.

De namen van koster Sieberen van der Baan en dominee Taeke Ferwerda zijn ook dit jaar genoemd.

En bij vertrek werd de hoop uit gesproken elkaar volgend jaar weer te zien. Zonder beperkingen van het Corona virus en met een kopje koffie na afloop!

Herdenken met bloemen