Désanne van Brederode houdt eerste Jacoba van Tongerenlezing

Beschrijving

Désanne van Brederode houdt eerste Jacoba van Tongerenlezing

Schrijfster en filosofe Désanne van Brederode houdt op 14 september de eerste Jacoba van Tongerenlezing. In deze nieuwe, tweejaarlijkse lezing van de Protestantse kerk Amsterdam komen vrouwen uit de christelijke traditie aan het woord die, net als Jacoba van Tongeren in de Tweede Wereldoorlog, in verzet komen tegen onrecht. Het co-referaat is van Anette Kouwenhoven, actief voor het werk van uitgeprocedeerde asielzoekers in Amsterdam en drijvende kracht van Amsterdam City Rights. Jacoba Van Tongeren leidde tijdens de Tweede Wereldoorlog de verzetsgroep 2000 die hulp bood aan onderduikers en geweldloos verzet pleegde. Haar geloof was haar drijvende kracht. De Protestantse Kerk Amsterdam wil met de lezing haar gedachtegoed levend houden.

Désanne van Brederode is al sinds 2012 betrokken bij het lot van Syrische vluchtelingen in ons land door middel van Het Syrische Comité. Daarin komt ze met gevluchte Syriërs in actie voor een vrij en democratisch Syrië en tegen de gruweldaden van president Bashar al-Assad. ‘Onze bezorgdheid over Syrië vindt weinig weerklank. Ondanks vele interviews en artikelen is het niet makkelijk om mensen te mobiliseren. Dat terwijl Assads oorlogsmisdaden niet slechts een bepaalde groep mensen treffen, maar de hele wereld aangaan.’ Van Brederode is onder de indruk van het levensverhaal van Jacoba van Tongeren. ‘Ik las laatst over haar indrukwekkende geschiedenis en vind het een hele eer om de lezingen af te mogen trappen’.

Co-referent Annette Kouwenhoven werkte voor het Wereldhuis en is betrokken bij de opvang van ongedocumenteerden. Vijf ochtenden per week helpt ze hen bij hulpvragen als ze na de Bed-Bad—Brood-opvang de straat weer op gaan. Na de lezing van Désanne van Brederode zal zij vertellen wat haar drijft bij dit werk en commentaar geven op de lezing.

De Jacoba van Tongerenlezing wordt gehouden in de Keizersgrachtkerk (Keizersgracht 566),  op 14 september. Toegang gratis.
Website over Jacoba van Tongeren en Groep 2000: www.jacobavantongeren.nl

• 15.00 Inloop