zondag in de kerk

aanvang: 10:30 uur
naar de live stream

routebeschrijving

Vrijheidsmaaltijd met verhalen in de voormalige kosterswoning

Logo4en5meiAmsterdamZondag 5 mei opent de Keizersgrachtkerk de deuren. Dit ‘Huis van verzet’ kan vanaf 15:15uur worden bezocht. In de kerkzaal is vanaf 16:00uur een concert van het koor Makivka. In de Tuinzaal, de voormalige kosterswoning, wordt vanaf 18.00 uur de Vrijheidsmaaltijd, hier een vegetarisch driegangenmenu, geserveerd. De gangen worden afgewisseld met verhalen waaronder dat van de koster en dominee die in WOII werden gefusilleerd.

Op dolle dinsdag in september 1944 kwamen verzetsbestrijders, gelieerd aan de illegale krant Trouw, bijeen in de Keizersgrachtkerk. Toen de bevrijding toch niet aanstaande bleek gingen ze snel weer weg – hun wapens lieten ze echter achter in de kerkzaal. Toen die wapens door de bezetter werden gevonden werden koster Van der Baan en dominee Ferwerda opgepakt. Enkele dagen later werden zij in de Kerkstraat ter hoogte van nummer 109, achter de Keizersgrachtkerk, gefusilleerd.

Elk jaar rond 4 en 5 mei wordt in de Keizersgrachtkerk de Vrijheid gevierd. Uiteraard worden daarbij dominee Ferwerda en koster Van der Baan herdacht. Al ruim tien jaar hoort daar, de Covid periode uitgezonderd, ook een Vrijheidsmaaltijd bij.

Kerstmozaïekdienst - een korte terugblik

Hoewel het al even geleden is, is het leuk om nog eens terug te kijken naar wat er op kerstmorgen allemaal gebeurde.
De morgendienst was in de vorm van een mozaïekdienst gegoten: voorafgaand aan de dienst werden er in het portaal Christmas carols gezongen, waarbij ook voorbijgangers, die niet voor de dienst kwamen, bleven staan luisteren en konden genieten van koffie.
Het thema in de dienst was 'Kiezen'. De dienst begon en eindigde gezamenlijk in de kerkzaal. Het middengedeelte bestond uit drie

Kunst in de kerk: Menno Lodeizen

maart 2024

In de Tuinzaal exposeert van maart t/m mei 2024 Menno Lodeizen.
Menno is geboren in 1941 in Amsterdam en woont hier nog steeds. Een leven in het onderwijs wist hij te combineren met zijn behoefte om ook op andere vlakken creatief te zijn.
De beginjaren werden gekenmerkt door experimentele kunst, keramiek en pottenbakken. Met het ouder worden wilde Menno de verdieping van het leven laten zien in zijn werk.
Om zich te uiten vond hij