zondag in de kerk

Witte Donderdag 28 maart: viering Sietske van der Hoek, geen uitleg
Goede Vrijdag 29 maart: geen viering, geen uitleg
Stille Zaterdag 30 maart: uitleg en viering: Henk Enserink

De diensten beginnen steeds om 21.00 uur.
Voorbereiding steeds vanaf 17.30 uur (incl. soep met brood).

Zou je de discipelen die op weg naar de hof van Getsemane om het hardst roepen dat ze Jezus niet zullen verloochenen kunnen uitbeelden met een kakafonie van geluid die doet denken aan handelaren op een markt? Of komt er bij jou een heel ander beeld op en zou je liever een tableau vivant neerzetten? Of een passende videoclip uitzoeken of een schilderij maken met botsende kleuren?
Beelden maken bij verschillende momenten op de lijdensweg van Jezus, dat is wat we gaan doen op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag (28, 29 en 30 maart). Die voorbereiding vindt steeds op de avond zelf plaats.

De veertien ‘staties’ die wij gaan gebruiken:

Witte Donderdag
1 Ik zal je niet verloochenen
2 Jezus bidt in de hof van Getsemane
3 Jezus treft zijn vrienden slapend aan
4 Jezus verraden en gearresteerd
5 Jezus ter dood veroordeeld

Goede Vrijdag
6 Kruisig hem maar!
7 Wees gegroet, o koning der Joden
8 Simon van Cyrene draagt het kruis
9 Jezus aan het kruis genageld
10 Jezus sterft

Stille Zaterdag
11 Vrouwen zien het aan
12 Jezus in het graf gelegd
13 De steen voor het graf gerold
14 De vrouwen gaan naar het graf

Het idee van beelden bij de kruisweg is al heel oud. Al sinds de 15e eeuw wordt die kruisweg op Goede Vrijdag verbeeld in veertien staties tussen terdoodveroordeling en graflegging. Veertien momenten om stil te staan, stil te zijn (dat is ook de betekenis van ‘statie’). Behalve een aantal momenten van Goede Vrijdag hebben wij ook momenten van Witte Donderdag en Stille Zaterdag gekozen (zie kader). Op de avonden zoeken en maken we samen beelden die bij die momenten passen. Dat kunnen beelden van allerlei aard zijn: sculpturen, schilderingen, foto's, film, dans, poëzie … Daarmee willen we het lijdensverhaal van Jezus ook - meer of minder expliciet - verbinden aan onze wereld van nu.

We beginnen de voorbereiding elke avond met soep en brood om 17.30 u. Daarna lezen we het betreffende deel van het lijdensverhaal van Jezus en bespreken welke beelden dat bij ons oproept. Die gaan we daarna op verschillende manieren vormgeven en samenvoegen tot een dienst die om 21.00 uur begint. Als je mee komt voorbereiden kun je misschien al (beeld)materiaal daarvoor meenemen, maar dat hoeft niet.

Je kan je nu al aanmelden voor één of meer avonden (via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), maar je kan ook op het laatste moment beslissen om te komen. Fijn als je meedoet!

PASEN 2024: BEELDEN VAN OPSTANDING
zondag 31 maart, 10.30 uur

Maria bij het graf die vraagt: “Vertel me waar u hem hebt neergelegd, …” Thomas die zegt: “Alleen als ik de wonden van de spijkers i zijn handen zie, …” Petrus die zegt: “U weet toch dat ik van u houd!” Drie ontmoetingen met de opgestane Jezus, drie beelden van opstanding. Het wordt heftig, het wordt opwekkend, het wordt vrolijk. Met ons gemeenteorkest!
Wees welkom!

Kerstmozaïekdienst - een korte terugblik

Hoewel het al even geleden is, is het leuk om nog eens terug te kijken naar wat er op kerstmorgen allemaal gebeurde.
De morgendienst was in de vorm van een mozaïekdienst gegoten: voorafgaand aan de dienst werden er in het portaal Christmas carols gezongen, waarbij ook voorbijgangers, die niet voor de dienst kwamen, bleven staan luisteren en konden genieten van koffie.
Het thema in de dienst was 'Kiezen'. De dienst begon en eindigde gezamenlijk in de kerkzaal. Het middengedeelte bestond uit drie

Kunst in de kerk: Menno Lodeizen

maart 2024

In de Tuinzaal exposeert van maart t/m mei 2024 Menno Lodeizen.
Menno is geboren in 1941 in Amsterdam en woont hier nog steeds. Een leven in het onderwijs wist hij te combineren met zijn behoefte om ook op andere vlakken creatief te zijn.
De beginjaren werden gekenmerkt door experimentele kunst, keramiek en pottenbakken. Met het ouder worden wilde Menno de verdieping van het leven laten zien in zijn werk.
Om zich te uiten vond hij