Beroepingsprocedure

In het najaar 2020 is een voorbereidende commissie (vbc) aan het werk gegaan om een procedure vast te stellen en een beroepingscommissie samen te stellen die het beroepingswerk om tot de aanstelling van een nieuwe predikant te komen kan gaan uitvoeren. Deze vbc, bestaande uit Anje van der Heide, Marjolijn Nanninga, Martine Koedijk en Ineke Visser, zocht een voorzitter en mensen die passen bij:
- de ontwikkellijnen zoals die uit het KGK 2030 proces naar voren zijn gekomen
- de vijf ‘poten’ die in de gemeentepeiling met behulp van de mentimeter het meest werden genoemd.

• ontmoeting (lijn A)
  • diversiteit (lijn B)
  • creatieve diensten (lijn C)
  • maatschappelijk (lijn D)
  • 1 verhalenverteller/theologisch verdieping
  • 2 pastoraal
  • 3 KGK 2030
  • 4 voorbereiding diensten
  • 5 jongeren
  • voorzitter

Bij elk aandachtspunt heeft de vbc twee of drie kandidaten voor de beroepingscommissie voorgesteld aan de Wijkraad. De Wijkraad kon met al deze namen instemmen. Daarop heeft de vbc de kandidaten gevraagd of zij in principe in de beroepingscommissie zouden willen plaatsnemen. Een groot aantal van hen zei volmondig ja, enkelen zeiden "ja, tenzij iemand anders graag wil of geschikter is". Een enkeling wilde en/of kon het niet doen.
Naast het lid van de Algemene Kerkenraad Rian Buijse (voorzitter wijkkerkenraad Oranjekerk) zeiden meer mensen volmondig ‘ja’ dan de acht mensen waar de commissie naar op zoek was. Dat was uiteraard heel fijn, maar toen moest er dus nog gekozen worden, wat dan nog best lastig is.
Daarbij is gekeken naar kennis en ervaring met de bovengenoemde aandachtspunten, naar verschillende leeftijdsgroepen en een redelijke man/vrouw-verhouding en daaruit volgde het volgende voorstel aan de Wijkraad, die dit volledig heeft overgenomen:

• Corina Leegwater (voorzitter, wordt lid van de Wijkraad)
  • Tsegay Ogbamichael (ontmoeting, diversiteit)
  • Ynke Scheffer (creatieve diensten, muziek, 20er)
  • Esther van der Panne (theologische verdieping, maatschappelijk)
  • Agaath Drost (pastoraal)
  • Pauline Koedijk (KGK 2030, ontmoeting)
  • Martyn Mulder (voorbereiding diensten, 70er)
  • Merel Knipping (jongeren, 30er)
  • Rian Buijse (Algemene Kerkenraad)
  • Onno Verkuyl (adviseur personele zaken)
  • Jan Krans (adviseur theologie, muziek)
  • Herman Koetsveld, predikant Westerkerk (consulent)

De laatste drie leden zijn adviserend en hebben geen stemrecht in de commissie.

Volgens de kerkorde vormt de kerkenraad een beroepingscommissie waarin ook gemeenteleden zitting hebben. Corina is bereid om in elk geval gedurende de beroepingsprocedure lid van de Wijkraad te zijn en is in de paasnacht als ambtsdrager bevestigd.

Voor gemeenteleden is er gelegenheid geweest om namen van mogelijk geschikte predikanten te noemen. Ook uit de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) konden namen genoemd worden.

De beroepingscommissie is gestart met een training, aangeboden door het landelijk dienstencentrum van de PKN. Daarbij is een concept-vacaturetekst opgesteld en is de selectieprocedure voor een predikant voor 0,6 – 0,8 (in overleg) arbeidsplaats in gang gezet.

In de selectieprocedure zullen de opgestelde profielen van de te beroepen predikant en van onze gemeente als leidraad dienen.
De bedoeling is dat de beroepingscommissie uiteindelijk aan de Wijkraad een advies zal uitbrengen voor de te beroepen predikant. Als de Wijkraad dit advies overneemt, wordt die kandidaat aan de Algemene Kerkenraad (AK) voorgedragen. Als ook die akkoord is, stellen de Wijkraad en de AK gezamenlijk de kandidaat op voor ‘verkiezing door de gemeente’.
De procedure voor deze verkiezing door onze gemeente moet nog door de Wijkraad worden vastgesteld.

Als er een predikant is gekozen, wordt de uitslag aan de gemeente bekend gemaakt en kan er gedurende 5 dagen bezwaar worden aangetekend tegen de gevolgde verkiezingsprocedure. Als de bezwaartermijn is verstreken en er geen bezwaren zijn ingebracht, wordt het beroep uitgebracht. De beroepen predikant heeft dan een bedenktijd van maximaal drie weken.

Als de predikant het beroep aanneemt, zal de classis beoordelen of het gehele proces is verlopen zoals (kerkordelijk, volgens ordinantie 3, art. 3 - 5) is afgesproken.
Tenslotte wordt een datum overeengekomen waarop de predikant in onze gemeente zal worden bevestigd. Het streven is dat dat uiterlijk met Advent zal kunnen gebeuren.