TIENDE EDITIE PRIDE KERKDIENST IN HET TEKEN VAN 50 JAAR STONEWALL

Mét Pride Amsterdam blikt de tiende editie van de Pride Kerkdienst terug op meer dan een halve eeuw LHBTI+-geschiedenis. Gay kroeg en kerk staan centraal als betwiste plekken die verhalen samenbrengen en vriendschappen smeden. Priester Pierre Valkering verzorgt de lezing uit de Bijbel. Thema van de dienst is: ‘Remember the Past, Create the Future’.

PrideKerkdienst2019

De tiende editie van de Pride Kerkdienst gedenkt en viert de geschiedenis van de LHBTI+-emancipatie mee. Kroeg en kerk staan centraal. Ds. Wielie Elhorst, coördinator van het Pride Kerkdienst team: “Tijdens de voorbereiding hebben we met het team ook gekeken naar de geschiedenis in Nederland. We zagen dat met name in de beginperiode de kroeg als plek van verhalen, van ontmoeting en van vriendschap erg belangrijk is geweest. Daarin zagen we vele overeenkomsten met wat een kerk kan zijn voor LHBTI+-ers. Dat hebben we opgepakt in de dienst. We delen in de Pride Kerkdienst het plezier en de pijn van de voorbije decennia en we gaan vrolijk en hoopvol de toekomst in.”

Bijbellezing door Pierre Valkering
Priester Pierre Valkering die onlangs zijn boek Ontkleed niet naakt staan presenteerde, verzorgt in de dienst de Bijbellezing. Ds. Wielie Elhorst: “Mijn collega heeft veel over zich heen gekregen na de publicatie van zijn boek. Wij hebben hem willen uitnodigen als een steun in de rug voor wat hij in zijn kerk en voor zijn mensen wil betekenen en zijn vereerd dat hij de Bijbellezing wil verzorgen.”

Première van een nieuw lied van Sytze de Vries
Speciaal voor de gelegenheid heeft ds. Sytze de Vries een nieuw lied geschreven, op een bestaande melodie. Het draagt de titel ‘Nog is de uittocht niet volbracht’. De Vries: “’Stonewall’ geldt als een keerpunt: mensen die ‘anders’ zijn, staan op en ondergaan niet langer hun vernedering. Ze trekken weg uit de nacht en de macht van een onderdrukkende moraal. Ze worden ‘dwars’, en beginnen aan een exodus, een uittocht die sindsdien niet meer te stoppen is. Heel bewust heb ik in de vier strofen van het lied dezelfde beginregel aangehouden: opstaan en wegtrekken uit de nacht, en zoeken naar een lichtende toekomst. Het zijn de oerbijbelse paradigma’s, die in dit lied de actuele geschiedenis van een voortgaande queer-beweging kleuren.”

Organisatie
De organisatie van de Pride Kerkdienst is in handen van een voorbereidingsteam die de dienst uitvoert uit naam van de Protestantse Kerk Amsterdam, het LKP – de landelijke koepelorganisatie van de christelijke LHBT-beweging en de Keizersgrachtkerkgemeente. Ds. Sybrand van Dijk spreekt. Muzikale medewerking wordt verleend door Galakoor, Gay
and Lesbian klassiek koor Amsterdam, solist Job Hubatka en organist Gert-Jan Mostert. De dienst staat open voor iedereen.

Zondag 4 augustus 2018, 12.00 uur.
Kerk open vanaf 11.30 uur. Smartlappen zingen vanaf 11.45 uur.
Keizersgrachtkerk, Keizersgracht 566, 1017 EM Amsterdam.

LHBTI staat voor: lesbisch, biseksueel, biseksueel, transgender, intersekse.