Verjaardag van Amsterdam: Geurt Brinkgreve lezing , georganiseerd door de VVAB

Amsterdam Verjaardag 2023

Op 27 oktober hangt de Amsterdam-vlag uit op de historische torens. Hangt u op deze dag ook de vlag uit?

Op vrijdag 27 oktober, om 20.00 uur (zaal geopend 19.30 uur), viert de VVAB de verjaardag van Amsterdam met een bijeenkomst met een interessante lezing en de gebruikelijke verjaardagstaart. De bijeenkomst vindt dit jaar plaats in de prachtige kerkzaal van de Keizersgrachtkerk, Keizersgracht 566.
Traditiegetrouw is er ook deze keer een verjaardagstaart, aangeboden door Cees en Petra Holtkamp-Hollander. U bent van harte welkom!

De toegang is gratis. Het is niet verplicht, wel gewenst als u zich hier aanmeldt.

Geurt Brinkgreve-lezing

De VVAB nam in 2005 het initiatief de verjaardag van Amsterdam te vieren met elk jaar een ander thema uit de rijke geschiedenis van onze stad, sinds 2014 met de Geurt Brinkgreve-lezing. Elk jaar nodigen we iemand uit die iets te vertellen heeft over een recent inzicht of een nieuwe visie op het gebied van de Amsterdamse (architectuur)geschiedenis of monumentenzorg. De vorige Geurt Brinkgreve-lezingen werden gegeven door Norbert Middelkoop (2014), Vincent van Rossem (2015), Floor Milikowski (2016), Bart Wallet (2017), Gabri van Tussenbroek (2018), André van Stigt (2019), Coert Peter Krabbe (2021) en Berend van der Lans (2022).

Dit jaar valt die eer te beurt aan Aimée Albers, afgestuurd als architectuurhistoricus aan de Vrije Universiteit in 2019, vanwege haar onderzoek naar Post 65-architectuur. Het onderwerp is actueel vanwege de inventarisatie van nieuwe monumenten uit de periode na 1965. Zij besteedt in haar verhaal ook aandacht aan de herstelbeweging in historische binnensteden in de jaren zeventig, waaronder restauratiewerk van onze oprichter Geurt Brinkgreve (1917-2005).