Kunst in de kerk: Manola Sint Jago

In de Tuinzaal hangen van oktober t/m december 2018 werken van Manola Sint Jago, geboren en getogen op het zonnige eilandje Aruba en al ruim 35 jaar met heel veel plezier wonend in Nederland, waarvan het grootste deel in Amsterdam. Door een ernstige en inmiddels chronische ziekte is zij al op haar 15e naar Nederland verhuisd, omdat ze op Aruba helaas niet verder medisch geholpen kon worden.
Hieronder Manola aan het woord:
“Het bezig zijn met tekenen, schilderen, boetseren en sieraden maken, hebben mijn leven letterlijk inhoud en structuur gegeven. Naast het veel ziek zijn, haal ik heel veel plezier uit deze activiteiten en daarbij kan ik andere mensen er mee inspireren. Mensen worden heel blij als ze mijn werk zien en worden daar ook vaak door geraakt.
Ik hou van

kleur en maak daar ook veelvuldig gebruik van in mijn kunstwerken, zowel op doek, papier als op hout. Ik maak ook veel gebruik van verschillende technieken en materialen in mijn kunstwerken.
Mijn tropische achtergrond loopt als een rode draad door mijn kunstwerken. Bij elk doek of handbeschilderde houten vaas komen de tropen weer naar boven, hoor ik vaak mensen zeggen over mijn werk.
Zelf probeer ik met mijn schilderijen een verhaal te vertellen aan de kijkers over wie ik ben en waar en hoe ik ben opgegroeid. Ik leef nu in een prachtig land dat eigenlijk totaal anders is dan waar ik ben geboren en getogen, maar de zon, de kleuren en de lach van Aruba zal ik altijd in mijn hart dragen en uitdragen aan anderen door middel van mijn kunstwerken.
Ik heb ondanks mijn lichamelijke en deels visuele beperking al aardig wat exposities achter de rug binnen Amsterdam, maar ook daar buiten. Mijn grote wens was om een keer mijn werk in een kerk te mogen exposeren en het liefst een kerk in Amsterdam. Deze wens is met deze expositie in de Keizersgrachtkerk verwezenlijkt en ik ben hier heel dankbaar voor. Verder wens ik alle bezoekers van de Keizergrachtkerk heel veel plezier met mijn expositie.”

Met vriendelijke groet,
Manola Sint Jago