De verkiezing van een nieuwe predikant: hoe gaat dat?

In de Keizersgrachtkerk is al jaren de praktijk dat de leden van de gemeente een stem hebben. We streven naar een brede participatie van leden in onze kerkelijke structuur. Die beginselen passen we ook toe bij het beroepen van een nieuwe predikant, nadat onze vorige predikant met emeritaat (lees: pensioen) ging. De wijkraad heeft besloten dat alle betrokken mensen bij onze gemeente kunnen meedoen in de keuze van de nieuwe predikant.
Natuurlijk is daar al een heel proces aan vooraf gegaan. De beroepingscommissie is vanaf maart dit jaar bezig om een predikant te zoeken die bij onze gemeente past. In juli heeft zij aan de wijkraad een predikant voorgedragen. De wijkraad heeft onder dankzegging aan de commissie de voordracht overgenomen.

Maar de keuze van een predikant is niet alleen een zaak van de wijkraad. Daarvoor gelden ook regels die op landelijk niveau (de kerkorde van de PKN) en op stedelijk niveau (PKA) zijn vastgelegd. Binnen die regels heeft de wijkraad het volgende besloten:

Op zondag 5 september a.s. vanaf 13:30 uur zal er een gemeentevergadering worden gehouden. Iedere betrokkene bij onze gemeente[1] kan deze vergadering bijwonen. De uitnodiging voor deze vergadering vindt plaats door afkondiging in de kerk, vermelding op de website, het wekelijks KG-krantje, in LINK en via de uitnodiging voor de startzondag.
De beroepingscommissie zal beknopt verslag doen van haar werkzaamheden. Zij motiveert haar keuze om de beoogde predikant voor te dragen.
We kunnen met beoogde predikant kennismaken, want deze is in het eerste deel van de vergadering aanwezig. Dit gebeurt door middel van een interview. Gemeenteleden kunnen hiervoor t/m 31 augustus vragen indienen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. die de interviewer ‘meeneemt’.

Er volgt een stemming. Omdat het over een persoon gaat, is dat een schriftelijke stemming met anonieme stembriefjes. Betrokkenen van onze gemeente die niet in de gelegenheid zijn om aan de gemeentevergadering deel te nemen, kunnen een deelnemer aan de vergadering machtigen om namens hem of haar een stem uit te brengen. Zie hieronder over machtiging.
We houden er rekening mee dat er nog steeds beperkende maatregelen zijn, waardoor het aantal mensen dat de vergadering kan bijwonen beperkt is. Ook kan het zijn dat gemeenteleden vanwege de coronapandemie het niet aandurven om naar de kerk te komen. Daarom zal er voor diegenen die de gemeentevergadering thuis bijwonen gelegenheid zijn om tijdens de vergadering (anoniem) digitaal aan de stemming mee te doen (zie hieronder).

Als alle stemmen zijn uitgebracht, dan worden deze direct geteld. Er is een meerderheid van tweederde van de uitgebrachte geldige stemmen vereist om een beroep op de kandidaat uit te kunnen brengen. Zie hieronder over geldige stemmen.

Machtiging
Iemand die fysiek in de Keizersgrachtkerk deelneemt aan de vergadering (gevolmachtigde) kan maximaal door twee andere betrokkenen van de gemeente (volmachtgever) gemachtigd worden een stem uit te brengen. De gevolmachtigde moet een verklaring kunnen overleggen dat hij of zij gemachtigd is namens de volmachtgever.

Geldige stemmen
Ongeldig uitgebrachte stemmen zijn stembriefjes waarop niet meteen duidelijk is of voor of tegen een kandidaat is gestemd. Ook stembriefjes waarvan de authenticiteit niet met zekerheid is vast te stellen worden als ongeldig terzijde gelegd. Het enkele feit dat een stembriefje is getekend leidt niet tot ongeldigheid.

Digitaal een stem uitbrengen
Als er gezoomd wordt kan per apparaat (PC, tablet, smartphone) één stem worden uitgebracht. Zijn er meerdere personen op een locatie aanwezig, dan moet er met meerdere apparaten gezoomd worden als deze anderen ook een stem willen uitbrengen. Een alternatief is dat vooraf iemand gemachtigd wordt die de gemeentevergadering zal bijwonen.

_______________

1. Betrokkenen staan ingeschreven in de administratie van de Keizersgrachtkerk.