Plaatselijke regeling

van de gemeente van de Keizersgrachtkerk ten aanzien van de verkiezing van een predikant, waarop een beroep wordt uitgebracht.

Stemming over de voorgedragen kandidaat of kandidaten

Hieronder volgt een procedure waarvan het uitgangspunt is: er kan een 'fysieke' bijeenkomst gehouden worden in de kerk, een gemeentevergadering.

Voorafgaande aan de stemming over een kandidaat of twee kandidaten presenteren de kandidaat of kandidaten zich, zodat de gemeente behalve een terugkoppeling van de beroepingscommissie ook de kandidaat of kandidaten kan aanhoren. Zij/hij vertelt iets over zichzelf en zijn/haar werk als predikant. Er wordt beperkt mogelijkheid gegeven tot vragen stellen.

Enkelvoudige kandidaatstelling

1. De wijkraad schrijft een gemeentevergadering uit door middel van een afkondiging in een kerkdienst, een mededeling op de website evenals in het KG-krantje en zo mogelijk een mededeling in het gemeenteblad Kerk in de Stad.
  2. Er kan bij volmacht worden gestemd, met dien verstande dat niemand meer dan twee gevolmachtigde stemmen kan uitbrengen en alleen stemgerechtigde leden gevolmachtigde stemmen kunnen uitbrengen. De gevolmachtigde moet kunnen aantonen dat er sprake is van een volmacht of van twee volmachten.
  3. Op het stembriefje staat: ik stem voor / tegen het uitbrengen van een beroep op … (naam kandidaat). Wat niet van toepassing is, moet worden doorgehaald of wat van toepassing wordt omcirkeld. Er wordt anoniem gestemd.
  4. De stembriefjes worden in een afgesloten box gedaan.
  5. Er wordt een stembureau gevormd bestaande uit een lid van de wijkraad en twee vrijwilligers uit de vergadering. Het stembureau telt de stemmen en maakt de uitslag bekend. Blanco stemmen worden niet meegeteld in het totaal aantal uitgebrachte stemmen.
  6. Ongeldig uitgebrachte stemmen tellen niet mee als uitgebrachte stem. Ongeldig uitgebrachte stemmen zijn stembriefjes waarop niet in eerste oogopslag duidelijk is of voor of tegen een kandidaat is gestemd. Ook stembriefjes waarvan de authenticiteit niet met zekerheid is vast te stellen worden als ongeldig terzijde gelegd. Het enkele feit dat een stembriefje is getekend, leidt niet tot ongeldigheid. Het stembureau stelt in meerderheid vast of een stem ongeldig is.
  7. Een meerderheid van tweederde van de uitgebrachte geldige stemmen is vereist om de kandidaat gekozen te kunnen verklaren.
  8. De kerkenraad maakt de naam van de gekozene aan de gemeente bekend om haar goedkeuring te verkrijgen met het oog op de beroeping.
  9. Bezwaren tegen de gevolgde verkiezingsprocedure kunnen worden ingebracht door stemgerechtigde leden van de gemeente en dienen uiterlijk vijf dagen na deze bekendmaking schriftelijk en ondertekend bij de kerkenraad te worden ingediend.

Tweevoudige kandidatuur

1. Bij een tweevoudige kandidatuur zijn de artikelen 1, 2 en 4 t/m 6 van toepassing, evenals de artikelen 8 en 9.
  2. Op het stembriefje zijn beide namen vermeld. Door een rondje voor een naam dicht te maken, wordt een stem op de desbetreffende kandidaat uitgebracht.
  3. Een kandidaat wordt gekozen bij gewone meerderheid van stemmen.
  4. Staken de stemmen, dan vindt door de voorzitter van de beroepingscommissie en de (plaatsvervangend) voorzitter van de wijkraad overleg plaats met de kandidaten. Mocht een kandidaat zich alsnog terugtrekken, dan wordt het beroep uitgebracht op de overgebleven kandidaat. Mocht geen van de kandidaten zich terugtrekken, dan vindt een herstemming binnen acht weken plaats.

Procedure in geval leden thuis als gevolg bijzondere maatschappelijke omstandigheden digitaal de gemeentevergadering bijwonen

Leden die thuis digitaal de gemeentevergadering bijwonen, worden in de gelegenheid gesteld aan de stemming deel te nemen.

1. Per device waarmee is ingelogd kan anoniem één stem uitgebracht worden.
  2. De keuzemogelijkheid is 'voor', 'tegen' of 'blanco'.
  3. Over de uitslag van de digitale stemming wordt tijdens de gemeentevergadering gerapporteerd. Het rapport wordt toegevoegd aan het resultaat van de stemming in de 'fysieke' gemeentevergadering.

Procedure in geval er geen gemeentevergadering gehouden kan worden

1. Mocht als gevolg van bijzondere maatschappelijke omstandigheden geen 'fysieke' gemeentevergadering gehouden worden, waaraan een onbepaald aantal stemgerechtigden kan deelnemen, dan zijn de artikelen 1, 2 en 5 niet van toepassing. In plaats daarvan geldt het volgende artikel 18.
  2. In de in artikel 1 genoemde afkondiging en bekendmakingen wordt vermeld op welke wijze de stemming plaatsvindt:
    • Stemgerechtigden kunnen vanaf een gecommuniceerde datum per telefoon of email een stembriefje opvragen.
    • Het stembriefje kan per post of per email ingezonden worden naar de scriba of een ander lid van de wijkraad.
    • Tussen zeven en tien dagen na de gecommuniceerde datum vindt er een vergadering van de wijkraad plaats, waarin de box met stembriefjes wordt geopend door een lid van de wijkraad. Het desbetreffende lid vormt tezamen met twee andere leden van de wijkraad het stembureau.

Betrokkenheid jongeren bij proces van beroeping van een predikant

Het is de bedoeling dat met jongeren die verbonden zijn met de Keizersgrachtkerk, onder de leeftijd van 18 jaar (kindercatechesegroep, tienergroep) gesproken zal worden over het proces van het beroepen van een predikant en over de kandidaat/kandidaten die door de beroepingscommissie voorgedragen wordt/worden aan de gemeente. Aan de leiding van de kindercatechesegroep en de jeugdwerker zal gevraagd worden dit te doen.

Bijlage: Gedeelte uit de kerkorde van de PKN m.b.t. het beroepen van predikanten