Vrijheidsmaaltijd met verhalen in de voormalige kosterswoning

Logo4en5meiAmsterdamZondag 5 mei opent de Keizersgrachtkerk de deuren. Dit ‘Huis van verzet’ kan vanaf 15:15uur worden bezocht. In de kerkzaal is vanaf 16:00uur een concert van het koor Makivka. In de Tuinzaal, de voormalige kosterswoning, wordt vanaf 18.00 uur de Vrijheidsmaaltijd, hier een vegetarisch driegangenmenu, geserveerd. De gangen worden afgewisseld met verhalen waaronder dat van de koster en dominee die in WOII werden gefusilleerd.

Op dolle dinsdag in september 1944 kwamen verzetsbestrijders, gelieerd aan de illegale krant Trouw, bijeen in de Keizersgrachtkerk. Toen de bevrijding toch niet aanstaande bleek gingen ze snel weer weg – hun wapens lieten ze echter achter in de kerkzaal. Toen die wapens door de bezetter werden gevonden werden koster Van der Baan en dominee Ferwerda opgepakt. Enkele dagen later werden zij in de Kerkstraat ter hoogte van nummer 109, achter de Keizersgrachtkerk, gefusilleerd.

Elk jaar rond 4 en 5 mei wordt in de Keizersgrachtkerk de Vrijheid gevierd. Uiteraard worden daarbij dominee Ferwerda en koster Van der Baan herdacht. Al ruim tien jaar hoort daar, de Covid periode uitgezonderd, ook een Vrijheidsmaaltijd bij.

Dit jaar is er op zondag 5 mei 2024 een uitgebreid programma:

• Vanaf 15:15 uur Open Kerk
    Ruimte voor onder meer bezichtiging, het beklimmen van de preekstoel, het beproeven van de kerkbanken en het aansteken van een kaarsje.
  • 16:00uur – 17:00 uur – concert koor Makivka
    Makivka is een jong koor uit Amsterdam dat traditionele Oekraïense polyfonie naar Nederland brengt. Het repertoire van het ensemble is uitgebreid: traditionele kerstliederen, lente-, zomer- en oogstliederen, lyrische en spirituele composities van Oekraïense componisten. Op Bevrijdingsdag wordt de repertoire keuze bepaald door de thema’s ‘Vrijheid’ en ‘Orthodox Pasen’.
  • Vanaf 17:00 uur -Vervolg Open Kerk
    Tevens is de bar in de Tuinzaal geopend.
  • 18:00 – 20:30 uur – Vrijheidsmaaltijd
    In de Tuinzaal wordt een vegetarisch driegangenmenu geserveerd. De gangen worden afgewisseld met verhalen waaronder dat van de koster en dominee die in WOII werden gefusilleerd.
    Om de kosten van de maaltijd te dekken wordt een vrijwillige bijdrage van EUR 6,50 per persoon gevraagd. Mensen die dit bedrag niet kunnen missen worden nadrukkelijk uitgenodigd om ook mee te komen eten!
    Voor een goede inschatting van de benodigde boodschappen graag opgeven voor de Vrijheidsmaaltijd via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020-6266868.

Locatie: Tuinzaal, Keizersgrachtkerk
Keizersgracht 566