Vrijheidsmaaltijd met verhalen in de voormalige kosterswoning

Logo4en5meiAmsterdamZondag 5 mei opent de Keizersgrachtkerk de deuren. Dit ‘Huis van verzet’ kan vanaf 15:15uur worden bezocht. In de kerkzaal is vanaf 16:00uur een concert van het koor Makivka. In de Tuinzaal, de voormalige kosterswoning, wordt vanaf 18.00 uur de Vrijheidsmaaltijd, hier een vegetarisch driegangenmenu, geserveerd. De gangen worden afgewisseld met verhalen waaronder dat van de koster en dominee die in WOII werden gefusilleerd.

Op dolle dinsdag in september 1944 kwamen verzetsbestrijders, gelieerd aan de illegale krant Trouw, bijeen in de Keizersgrachtkerk. Toen de bevrijding toch niet aanstaande bleek gingen ze snel weer weg – hun wapens lieten ze echter achter in de kerkzaal. Toen die wapens door de bezetter werden gevonden werden koster Van der Baan en dominee Ferwerda opgepakt. Enkele dagen later werden zij in de Kerkstraat ter hoogte van nummer 109, achter de Keizersgrachtkerk, gefusilleerd.

Elk jaar rond 4 en 5 mei wordt in de Keizersgrachtkerk de Vrijheid gevierd. Uiteraard worden daarbij dominee Ferwerda en koster Van der Baan herdacht. Al ruim tien jaar hoort daar, de Covid periode uitgezonderd, ook een Vrijheidsmaaltijd bij.

Koor Fenix zingt ‘Dichter bij de dichter’

Op vrijdagavond 1 maart geeft kamerkoor Fenix een bijzonder concert. Op het programma staan werken van beroemde dichters als Rilke, García Lorca en Dickinson, op muziek gezet door componisten van de romantiek tot nu.
Voltaire schreef het al: poëzie is de muziek van de ziel. Geen wonder dat talloze componisten zich lieten inspireren door dichters en de noodzaak voelden om een bepaald gedicht op muziek te zetten.

Koor Fenix gaat een aantal van deze werken uitvoeren. Het gaat om poëzie van de romantische Engelse dichter William Blake, de Amerikaanse Emily Dickinson, de Duitser Rainer Maria Rilke, de Spanjaard Federico García Lorca en de Zweedse Nobelprijswinnaar Tomas Tranströmer.
Onder de titel ‘Dichter bij de dichter’ worden stukken gezongen van bekende componisten als John Tavener, Paul Hindemith, Samuel Barber en van een aantal hedendaagse.

Het is al met al een afwisselend, poëtisch programma, en koor Fenix nodigt u van harte uit om te komen luisteren!

Datum: vrijdag 1 maart om 20.15 uur, Keizersgrachtkerk (Keizersgracht 566)
Kaarten (incl. boekje): € 20 | € 17.5 (CJP, 65+, stadspas en voorverkoop)
Kinderen t/m 12 jaar gratis.

adelaar-kleurplaten

Klik op onderstaande kleurplaten om ze te downloaden:

adelaar 1

adelaar 2

adelaar 3

Hartelijk welkom, Annelies Jans!

Op 23 januari was de feestelijke intrededienst van Annelies Jans als predikant van onze gemeente met slingers, ballonnen en veel muziek. Annelies werd ingezegend door Herman Koetsveld, dominee van de Westerkerk en als consulent betrokken bij de beroepingscommissie, en Ineke Visser, namens de Keizersgrachtkerkgemeente.
Er waren zo’n vijftig mensen in de kerkzaal aanwezig onder wie Annelies’ gezin en familie. Ook thuis werd er volop meegevierd.

Beroepingscommissie, dank jullie wel voor al jullie werk en de hartelijke onthaal in deze dienst.

Annelies, van harte welkom in ons midden, samen met je gezin, en veel succes met je werk!

Kerk in Mokum: Kgk groene kerk

Kerk in Mokum is 2022 goed begonnen met een nieuwe rubriek: 'Groene Kerk'. In de eerste editie van deze rubriek verscheen een interview met ons gemeentelid Daniël van Duijn.
Klik op het logo hiernaast om het artikel lezen.

Afscheid

Op zondag 16 januari, na de morgendienst, nemen we afscheid van Hanna van Dorssen en Robert Jan Nijland-Beltman als pastores van de Kgk-gemeente. Het afscheid vindt plaats in de kerkzaal van de Keizersgrachtkerk en begint rond kwart over twaalf (12.15 uur). Zij die hiervoor gereserveerd hebben en genodigden kunnen hierbij aanwezig zijn. Het afscheid is ook online te volgen in een Zoom-bijeenkomst. Vanaf twaalf uur ben je van harte welkom in deze Zoom-sessie!
Om de bijeenkomst online mee te maken, klik je op onderstaande link. De host zal je dan zo snel mogelijk 'binnen' laten.

Ga naar het afscheid Hanna en Robert Jan

Groen licht - vluchtelingen welkom!

groenlichtOp 10 december, internationale dag van de mensenrechten, kleurde het portaal van de Keizersgrachtkerk groen. Daarmee sloten we aan bij de breed gedeelde actie van de Vereniging van Asieladvocaten (VAJN) , als protest tegen het EU-beleid om mensen op de vlucht aan de Europese grens tegen te houden. Mensen worden met harde hand teruggeduwd uit grondgebied van de EU om hen de mogelijkheid te ontnemen gebruik te maken van hun recht asiel aan te vragen in Europa.
In Polen hangen bewoners langs de grens met Belarus een groen licht aan hun huis als teken dat migranten in nood daar terecht kunnen voor hulp. Daarom hebben we in Amsterdam op 10 december ook groene lichten aangestoken. Want mensenrechten gelden altijd en overal en moeten door lidstaten van de EU gerespecteerd worden als mensen op de vlucht aan, op of over de grens van de EU asiel aanvragen. Mensen op de vlucht laat je niet in het donker maar bied je een groen licht!