Kunst in de kerk: Lea Kloosterman

Van mei t/m juli 2016 hangen in de tuinzaal schilderijen van Lea Kloosterman. Lea is amateurschilder en dit is haar eerste expositie met eigen werk. Een hele uitdaging dus!
Lea's verhaal over schilderen begint tien jaar geleden. Ze begon met schilderen nadat ze in haar droom een prachtig blauw schilderij had gemaakt. Die droom liet haar niet los. Toen enkele vriendinnen haar voor haar verjaardag een schildercursus bij CREA aanboden was het onontkoombaar. Vroeger wilde ze graag naar de kunstacademie, maar haar ouders keurden dat niet goed. Zij vonden dat ze een degelijk beroep moest kiezen, dus was het een verpleegkundige opleiding aan de VU geworden. Nu was daar alsnog haar kans!

In de 1 jaar durende schildercursus leerde Lea de beginselen van het schilderen toepassen en werd geëxperimenteerd met allerlei technieken en verfsoorten.
Hierna vroeg kunstenares Marjan Verkerk Lea in haar thuisschildergroep, waar ze in alle vrijheid meest abstracte olieverf schilderijen maakt, gebaseerd op eigen ideeën en fantasieën.
Daarnaast schildert ze regelmatig bij het ‘Woensdag atelier’, onder leiding van Boa van den Berg. Hier leert ze over technieken om landschappen te schilderen. Zelf houdt ze daar niet zo van, maar gelukkig kan ze haar eigen onderwerpen kiezen.kloosterman48 Het liefst experimenteert ze, daarom zijn haar schilderijen divers. Ze houdt ervan om kleuren te mengen. Kleur overheerst techniek in haar schilderijen.
Eerst was ze bang om een schilderij te verknoeien, maar eigenlijk kun je niet veel verkeerd doen, het is altijd veranderbaar: "Schilderen is een soort spirituele ervaring. De start met een wit doek is altijd een beetje eng. Maar als je eenmaal begint, wordt het doek geleidelijk ingevuld."
Lea schildert ook wel in opdracht. Sinds kort maakt ze met een vriendin ook muurschilderingen.

De netto opbrengst van de schilderijen die verkocht worden gaat naar stichting Bokemei, die in Ghana onderwijsvoorzieningen voor arme families realiseert (zie www.bokemei.nl. Het Solidariteitsfonds van de Keizersgrachtkerk heeft in 2015 € 2.200 bijgedragen aan een schoolbus en gereedschappen voor de aanleg van een waterput.

Lenen of aanschaffen van de schilderijen is ook mogelijk op uitleen- en spaarkoopbasis.

Voor informatie over deze en andere tentoonstellingen in het kader van 'Kunst in de kerk' kunt u terecht bij Agnes Vlaanderen-Jansen (tel. 0346-241617) of Jan Boudewijn (tel. 06-81873940).