Kunst in de kerk: Willem van de Heuvel

de vier liefdes thIn de Tuinzaal hangen sinds november schilderijen van Willem van den Heuvel, een kunstenaar uit de Alblasserwaard. Zijn prachtige, veelzeggende schilderijen verbeelden een visie op religie, geschiedenis en andere activiteiten van de wereld om ons heen. Een collectie afbeeldingen van een zoektocht naar betekenisvolle verbinding. Voorstellingen met als onderwerp de onzekerheid van de mens, die niet kan leven met twijfel en onzekerheden, en niet ingevulde vraagtekens. Verbeelding van momenten van zoeken naar antwoord op vragen rond bestemming, dood, leven, zin van het lijden en doel van de geschiedenis: Menselijke kunst / religieuze kunst.

Deze impressionistische en surrealistische werken zijn geschilderd met acrylverf op doek en paneel. Willem van de Heuvel - opgeleid als architect, maar als schilder een autodidact - heeft ook enkele kleurrijke glazen ramen en deuren ontworpen.

goed en kwaad th"Voor mij moeten mijn schilderijen ergens over gaan, een onderliggend verhaal hebben dat je, door ze te bestuderen, wordt verteld. Het proces van creëren begint bij mij dan ook met een vraag, een beeld, een idee of er is een tekst, een gedicht. Ik verzamel over dit onderwerp meer informatie, afbeeldingen of teksten en maak schetsen. Dan verwerk ik dit idee in een conceptbeeld op de computer. Dit is het beeld wat ik een eventuele opdrachtgever laat zien. Vervolgens zet ik dit over op een doek en dan begint het pas. Dan moet er gewikt en gewogen worden. Er vervallen dingen en onderdelen worden verplaatst. Ik draai mijn doek diverse malen en kijk veel, ben lang met aanpassingen bezig. Als het klaar is, zet ik het een tijdje weg en probeer er niet meer naar te kijken. Als ik het na een aantal dagen weer zie en ik het gevoel heb dat ik er niks meer aan moet veranderen, is het klaar. Soms begint het proces opnieuw, omdat het schilderij nog niet voldoet aan het verhaal wat ik wil vertellen. Tot slot zoek ik nog in mijn map met verzamelde teksten naar een goed begeleidend, aanvullend verhaal. Meestal ben ik verwonderd over wat het geworden is, wat ik gevonden heb. Ik ben erg gefascineerd door de ‘vlek’, de ‘klodder’ die zo samensmelt dat mijn brein er dat herkenbare voorwerp van maakt. Ik probeer het toeval mee te laten werken en gooi vaak met verf op het doek of het paneel. Mijn wil om te verbeelden wordt voor een groot deel gedreven door nieuwsgierigheid. Een zoektocht naar het hoe en waarom van onze cultuur, ons menselijk doen en laten. Onze Nederlandse kijk op de wereld heeft historische wortels in het christendom. de ondraaglijke vluchtigheid van het bestaan thReligie is een reden waarom mensen dingen doen, een bron van opoffering, van oorlog, van saamhorigheid, van vreugde en lijden, van studie en wijsheid. Religie is een belangrijk onderdeel van wat ons mens maakt en lijkt iets onuitwisbaar menselijks te zijn. Al deze religieuze, maar dus ook menselijke eigenschappen houden mij bezig en probeer ik te verbeelden. Daarnaast heeft kunst uit het verleden bijna altijd met religie te maken gehad. Van het vermoeden van een religieuze aanleiding om de grotschilderingen te maken, in de vroegste periodes van de prehistorie, naar de voornaamste godin van het Griekse pantheon: Pallas Athene, de godin van de kunst. Van het traditioneel gebruik van symbolen, afbeeldingen en tekens door de Aboriginals naar de verbeelding van Christus in fresco’s en iconen. Onze Nederlandse traditie was er ook één van veel werk met prachtige symboliek, referenties en metaforen. Ik probeer van deze kunst te leren en de onderdelen en manieren te gebruiken om een moderne visie te verbeelden. Religie is en blijft een grote bron van inspiratie."

Zie ook www.heuvelkunst.nl

Voor informatie over deze en andere tentoonstellingen in het kader van 'Kunst in de kerk' kunt u terecht bij Agnes Vlaanderen-Jansen (tel. 0346-241617) of Jan Boudewijn (tel. 06-81873940).