Kunst in de kerk: Aart de Lange Pzn

'Schilderijen van AART ontroeren
en maken je BLIJ'

Wegens succes verlengd!

In september, oktober en november 2017 Tot 1 februari 2018 hangen in de Tuinzaal kleurrijke schilderijen van symboliekschilder Aart de Lange Pzn.
Aart de Lange Pzn laat ons beseffen dat ‘houvast’ niet vanzelfsprekend is. Juist nu, in deze onzekere tijd, hunkeren mensen naar een schuilplaats waar je blijdschap, troost en hoop kan delen. De filosofische en spirituele verbeeldingskracht van de schilder/schrijver is voor een groot deel terug te voeren tot zijn jeugdjaren. Hij is geboren en getogen in Rhoon.
“Mijn herinneringen zijn misschien wel mijn allermooiste geschenk”, zegt hij,

doelend op zijn christelijke opvoeding (NH) met aandacht voor natuur, creativiteit en muziek, in het bijzonder het kerkorgel. En dit is altijd zo gebleven.

In zijn kleurrijke landschap stuurt hij ons ‘stilte’ als bron voor bezinning en verwondering. Zijn beeldtaal is betekenisvol met een overtuigende symboliek en zeggingskracht. AART is een veel gevraagd kunstenaar en misschien wel een van de grootste vernieuwers van de hedendaagse symboliek.

‘De iconografie van Aart is oorspronkelijk en vernieuwend. Het begrijpen van wat het geheim is achter zijn schilderijen hangt samen met de geestelijke bagage van de kijker. Kunstkenners herkennen in zijn werk het alomtegenwoordige Licht. Daarmee bereikt zijn omvangrijke werk de kwaliteit van een geschilderde parabel’.
(Uit ‘VENSTERS NAAR HET LICHT’, kunstbeschouwing over het werk van symboliekschilder Aart de Lange Pzn van drs. L. Bonnema, kunsthistoricus)

Zie ook: www.worksofaart.com

Voor informatie over deze en andere tentoonstellingen in het kader van 'Kunst in de kerk' kunt u terecht bij Agnes Vlaanderen-Jansen (tel. 0346-241617) of Jan Boudewijn (tel. 06-81873940).