Kunst in de kerk: Hoda Jazayari

Oh, the lost certitude, oh, the fish lubricious
Slipped in the ponds of a mirror!
I am a smooth pond, now with the magic of love
From the mirrored ponds, find a path to me!

- fragment uit 'Fish', een gedicht van Ahmed Shamloo.

Vanaf 28 november 2020 kunt u in de Tuinzaal van de Keizersgrachtkerk werk van Hoda Jazayari bewonderen. Hoda is een schilderes, woonachtig in Tehran, Iran. Zij is familie van één van onze gemeenteleden.
Dit vertelt zij over zichzelf en haar werk:

“Van jongs af aan ben ik altijd gefascineerd geweest door literatuur, vooral gedichten en mythologische verhalen. Maar mijn betrokkenheid bij de schilderkunst heeft een ander verhaal. Ik had een tante die schilder was, maar ze overleed jong door een auto-ongeluk, een paar jaar voordat ik geboren werd. Ze had het huis van mijn grootouders gevuld met haar schilderijen, haar schildergerei en haar kunstgeschiedenisboeken. Kijken naar haar werken en boeken wekten mijn belangstelling voor de schilderkunst. Ik begon te tekenen en schilderen en leerde op een autodidacte manier. Ik schreef gedichten, scheurde stukken uit tijdschriften en verzamelde stukken stof, zodat ze deel gingen uitmaken van mijn schilderijencollages. Later volgde ik masterclasses - gebaseerd op de Leer van Rembrandt en de Van Gogh-doctrine - om de technieken te leren. Ik beschouw deze twee Nederlandse schilders, als mijn grootste influencers. In de achtergronden van mijn schilderijen treft u hints van Van Goghs uitbundige kleuren.

I m a part of you l

Tijdens mijn studies over de menselijke anatomie in de tekenlessen, lag mijn nadruk op baarmoeder, ovulatie en bevruchting. Dit evolueerde later in een vrouw als een boomstam en andere levenssoorten als haar takken. Vergelijkbaar met de oude Perzische kosmologie waarin Mashya en Mashyana de homologe takken vormen waar al het leven zijn oorsprong vindt. Je vindt in mijn schilderijen een boom met wortels, in de figuur van een vrouw, met alle planten en soorten die uit haar lichaam groeien. Een vrouw die leeft in de moderne wereld van vandaag; een wereld vol ongemakken, losgekoppeld van de natuur; een wereld die haar heeft beïnvloed. Ondanks alle hinder, is er liefde, geluk en hoop in haar wortels.”

Haar werk hangt tot eind maart 2021 in de Tuinzaal van de Keizersgrachtkerk en is te koop.
Zie ook dit korte filmpje van Dutch-Interart en op Instagram: @hodayazayerii.